donderdag 28 februari 2013

Opdonderen! Aan de kant! De Koning komt er aan.


Of u gaat maar lopen of blijf helemaal thuis, want u loopt toch maar in de weg. Van de bedstee naar de fabriek mag u nog en als u geld uitgeeft dan doet u dat bij uw eigenaren. U bent een horige lijfeigene en dient uw plaats te kennen. Zo was het heel vroeger, zo is het altijd geweest, zo is het nu, en zo zal het altijd zijn.

Ik zag twee berichtjes in de Telegraaf van vandaag:
- Veerdienst Velsen-Amsterdam stopt
en- Inhuldiging kost Amsterdam 7 miljoen euro

Nou kan het aan mij liggen, omdat ik een paar jaar een bootverhuurbedrijfje heb gehad en dat ik wat bevooroordeeld ben, maar de reacties lezende onder het stukje in voornoemde krant lijkt me dat toch niet.

De snelle veerboot naar IJmuiden, want daar gaat dat ding naar toe, was een uitstekend vervoermiddel. 30 minuten, de fiets mocht gratis mee op het dak, en het uitzicht was geweldig; de haven van Amsterdam en alle boten die in- en uit varen.

Behalve een auto zijn er geen reële alternatieven. De bus betekent wachten en overstappen, en een fiets mag niet mee. De trein is lang geleden opgeheven en bij de NS betaalt u 7.50 euri extra om een fiets mee te mogen nemen, ongeacht de afstand; of het nou 30 of 300 kilometer is.

Daar heb ik Groen Links nog nooit over gehoord. Zandvoort ligt op een kilometertje of 10 en heeft het dichtstbijzijnde station, maar vanwege de culturele verrijking gaat daar geen weldenkend mens in de zomermaanden meer naar toe zonder meerdere bodyguards.

IJmuiden is onbereikbaar geworden en daarmee een rustig stukje strand en duinen. Maar dat geldt voor mij, ik die eens per jaar misschien die kant uitvloog met een draagvleugelboot. Veel erger is het voor de dagelijkse passagiers en de IJmuidenaren en iedereen uit die omgeving. En als ik daar soms zo om me heen kijk dan is het geen rijk dorp. Niet iedereen heeft er een auto. De vissermannen waren één van de eersten die door de EU aangepakt werden. En toen het slecht ging met de Hoogovens vielen daar de meeste slachtoffers, maar wel ademen ze nog steeds de lucht in, ook nu het Tata heet.

1,2 miljoen per jaar komt deze verbinding tekort. Van de kosten van de inhuldiging zou dan toch maar mooi 6 jaar deze unieke vorm van openbaar vervoer in stand gehouden kunnen worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten